3 kule, digge, hjemmelagede ANTIPASTO som passer til det meste

En av mine arbeidskolleger reiste til Spania i Kristi Himmelfart helgen.

 

Jeg spurte henne om hun kunne ta med seg litt spansk skinke eller chorizo til meg. Det gjorde hun, hun hadde med seg en over 6 kilo tung skinke :D

 

I går inviterte vi noen venner for å spise den og jeg måtte ha noen retter i tillegg som passer til skinke.

 

Hjemmelagede tørkede Sherry Tomater:

 

  • Du trenger 500 gram Sherry Tomater
  • del de i to og legg på et bakebrett
  • strø en krydderblanding med 2 teskje havsalt, 1/4 teskje sukker, en handfull hakkede urter som feks basilikum over tomatene
  • sprinkle litt olivenolje over
  • varm ovn til 220 grader og sett tomatene inn og stek i ca 20 minutter (hvis tomatene er meget små så holder 10 minutter)
  • lå tomatene stå så lenge du kan og helst til dagen etter (jeg var som vanlig seint ute og brukte de samme dagen)

 

server med godt brød

 

Paprika Antipasto

  • fjern skallet og innmat fra paprikaen (bruk ovn eller skrell de)
  • stek de i ovn på ca 200 grader til de er myke
  • skjær dem i tynne strimler og anrett på et fatt
  • ha et godt oliven olje over
  • dryss over persille, hakket hvitløk og litt havsalt

 

server med godt brød

 

Purreløk Antipasto

  • bruk tynn purreløk som du skjærer i ca 10 15 cm lange biter
  • kokk de i lettsaltet vann i ca 10 min eller til de er myke
  • sil av vannet og legg dem på serveringsfat
  • rør sammen olivenolje, sitronsaft, hakket hvitløk og krydder til det er godt blandet
  • ha blandingen over grønnsakene, ferdig

server med godt brød

 

Write a comment

Comments: 1
  • #1

    Hilde (Friday, 16 August 2013 19:55)

    I mangel på friske urter, sprinkla eg med chili-olivenolje og hadde på pepper. Ahhh-hot-hot, men godt.

Instagram
Matprat