den som spør... suppe med 40 kilo blomkål

Blomkålsuppe med Bacon og Parmesan

Kantine eller personalrestaurant

Jeg besøkte Norges beste kantine, eller personal restaurant som det så fint heter nå. For min del er kan det egentlig hete hva det vil, men maten må smake bra og den må være laget fra bunnen av.

 

Jeg er klar over at mange kantiner sliter med det fordi økonomien ikke tilsier at det går. Også kan man påstå at det er billigere å lage alt fra bunnen av men.... ok, det er en annen blogg.

 

Jeg hadde ingen planer om å spise der til en av de kantine ansatte sa til meg; "du må smake blomkålsuppen til Michael, den er bare helt fantastisk"

 

Jeg liker ikke blomkål! 

Ok, kult men jeg liker ikke blomkål, og jeg liker i hvertfall ikke blomkålsuppe!

 

Men jeg er jo av den nyskjærrig typen, og jeg er jo en mat idiot. Jeg hentet meg en blomkålsuppe og lot være å ta store biter med blomkål.

 

Jeg angrer ikke, jeg smakte forsiktig og spiste så for første gang i mitt liv blomkålsuppe. Jeg tømte hele skålen, og hadde nesten lyst å slikke den ren. Men sånt gjør man ikke, og i hvert ikke hvis man sitter blant mange hundre bankansatte.

 

Oppskriften fra kjøkkensjefen

Jeg hadde dårlig tid og detet er jo året 2014, så jeg sendte en mail til kjøkkensjefen hvor jeg roste denne fantastiske suppen og ba om oppskriften.

 

Her kommer svaret:

man tager 40 kilo blomkål...

Blomkålsuppe med bacon og parmesan 

 

  • 40kg blomkål renset og vasket
  • 7kg løk ternet
  • 70ltr grønnsaksbuljong
  • Salt pepper sukker
  • 1kg revet parmesan
  • 4kg stekt bacon ternet
  • 5ltr fløte

 

Fremgangsmåte:

 

  • Kokk opp buljongen
  • Tilsett løk og 25kg blomkål
  • Kokk til det blir mørt
  • Smak til med salt og pepper og sukker
  • Tilsett fløten
  • Blend med stavmixer til den er glatt
  • Bruk resten av blomkålen, bacon og parmesan til garnityr

 

Glemte å si at det spiser ganske mange gjester der, og der suppen ble servert er det ca. 700 sultne gjester som kommer innom.

 

Så du forstår jo sikkert at du må brekke det ned, hvis du ikke skal gi mat til like mange gjester :-)

Write a comment

Comments: 0
Instagram
Matprat