kraftig kost fra alpene - älplermagrone

Älplermagrone

De kommer virkelig fra verdens topp, fra de sveitsiske Alpene.

 

Historie

Älplermagronen betraktes som en tradisjonell sveitsisk fjell rett og er i hovedsak en blanding av pasta og poteter.

 

Gottard tunnelen åpner for pasta fra Italia 

Pasta kom til alpene med byggingen av Gotthard tunnelen hvor de italienske arbeiderne hadde med seg pasta som raskt ble populært i Sveits også.

 

Perfekt gjeter mat

Den nye maten ble spesielt populær blant gjeterne pga at pasta er næringsrik, holdbar og var lett og transportere i en tid hvor det meste ble båret opp på fjellene av menneskene som jobbet der.

 

Pasta (magroner) ble strukket med billige poteter, krydret med løk og ble gjennom blandingen med ost og fløte en rett som var lett å lage over åpen ild i en hytte. I tillegg mettet den godt noe som var viktig med det tunge arbeidet som ble utført i fjellene.

 

Retten har regionale varianter og min oppskrift er en enkel variant, som jeg introduserte for min familie i dag med stort hell.

 

For 4 personer

600 g poteter, for eksempel Charlotte, skrelt, i terninger
250 g pasta, som for eksempel helkorn makaroni
250 g fersk grov revet ost (jeg brukte Parmesan i dag)
1 dl fløte
salt
Nykvernet pepper
litt muskat

Stekt løk:
2 løk, skåret i ringer
1-2 ss hvetemel
Klarnet eller vanlig smør

Sånn gjør du:
Kok pastaen og potetene i saltet vann til de er al dente og hell av vannet.
Legg det lagvis med osten i en forvarmet form, dekk til og sett i forvarmet ovn.
Kok opp fløte med krydderet og hell over makaroni blandingen
 
Løk
Bland løken med melet og stek i smør til løken er sprø, strø over blandingen og server med en gang.
 
Smak til
Smak til med gressløk, litt kanel eller nellik.
Serveres med eple- eller pære kompott, eplemos eller salat.
 
Variasjoner
Prøv forskjellige typer ost, prøv med Appenzeller som er en (min yndlingsost) ost som du kan kjøpe i utvalgte norsk butikker til blodpris :-)
 
Du kan også koke pasta og poteter i melk.
 
Chipotle
Ja, jeg tilstår jeg hadde litt chipotle oppi :-) jeg mener jo at det er få retter hvor Chipotle ikke kan brukes til.
 
EN GUETE

Write a comment

Comments: 19
Instagram
Matprat