..jakten etter en (halv) lykkelig gris.. fortsetter...

Grisefornøyd

 

Jeg var egentlig grisefornøyd sist. Jeg hadde funnet en, etter min definisjon, lykkelig gris i Norge uten å bruke for mye tid.

 

Du husker kanskje at jeg sendte en mail til Borgstad gård med forespørsel om levering. Omgående fikk jeg en bekreftelse tilbake om at jeg får mail så snart grisen er klar.

 

At det kan ta litt tid fikk jeg derimot ikke noen beskjed om…. Jeg har egentlig gitt opp ventingen og har begynt å se meg rundt etter andre lykkelige griser.

 

Jeg har spurt litt her og spurt litt der, men det virker som de fleste griser i Norge ikke er lykkelige, eller at de som er lykkelige er meget vanskelige å finne.

 

Ganske fin slakter der jeg bor

 

Vi har en ganske fin slakter der jeg bor. Denne slakteren er så fin at den ikke kaller seg for slakter, men for spiseforretning. Jeg kjøper av og til, når nøden er stor, svinenakke der. Svinenakke som er dobbelt så dyr som svinenakke egentlig er.

 

Jeg har ofte spurt meg selv hvorfor denne svinenakken er så mye dyrere. Kvalitet? Kunnskap og kvalitet? Gode råvarer?

 

Fransk Salami i spiseforretningen

 

Jeg husker fortsatt den gangen hvor jeg fant fransk salami i spiseforretningen Rosenberg på Fetsund. Den typen salami som ikke kan sammenlignes med fabrikksalamien som selges på Rema og Rimi. Neida, den supersalamien som er laget av ekte kjøtt, fett og som smaker himmelsk.

Jeg kjøpte 200 gram og betalte ca 200 kroner for mange år siden, dvs en kilo pris på ca 1 000.- kroner. Jeg var så sjokkert over prisen at den salamien aldri ble noen nyttelse. Det samme førte også til at jeg boikottet forretningen i mange år. Noen kaller det boikott, men i mitt tilfelle var det nok også at jeg ikke hadde råd til å kjøpe mat der. I hvert fall til ungene var ferdig med barnehage og SFO.

 

I mellomtiden spiste jeg god salami i Sveits eller Italia, eller hvor jeg nå var i verden.

Nok om denne salamien. Det er lykkelige griser jeg skriver om nå.

Sist lørdag var jeg igjen i spiseforretningen for å kjøpe for dyr svinnakke og bibringe. Dette kjøpte jeg pga jeg har begynt å røyke kjøtt (på grillen :)).

 

Men det er en annen historie.

 

Du vet sånne som har levd et fritt liv og spist godt?

 

I hvert fall spurte jeg eieren av Rosenberg Spiseforretning om hvor jeg kunne kjøpe ”lykkelige” griser. Den tok hun ikke. Frilandsgriser, sa jeg så. Du vet sånne som har levd et fritt liv og spist godt.

 

Dessverre, det hadde hun ingen aning om. OK, spiseforretning Rosenberg, da stryker vi kunnskap fra listen over mulige årsaker til hvorfor dere er så dyre. Dette leder selvfølgelig til neste spørsmål jeg ikke stilte.

 

Hva med kvalitet da?

 

Hva med kvalitet da? Hvis du ikke kan noe om frilandsgriser? Har du da i det hele tatt satt noen kvalitetskrav på kjøttet du serverer?

 

Spiseforretning Rosenberg har alltid vært kjent og vunnet priser med sine gode, i Fetsund produserte, pølser, men nå har jeg hørt rykter om at disse pølsene ikke blir produsert i Fetsund lenger. Hvor da? Og hvorfor? Er de laget i Kina nå pga av kostnadene?

Nok om den for dyre spiseforretningen, som en gang hadde prisbelønnede pølser.

Jeg fant en annen gård med frilandsgriser og tok kontakt sist uke. Jeg fikk svar, dessverre er det for seint for å bestille årets gris.

 

Nervang Gård

 

Nå vet jeg, og jeg skal bestille gris neste vår. Jeg er fornøyd med at grisen min lever og spiser godt. Samtidig blir jo dette litt personlig. Jeg tror jeg ville slite med å spise denne grisen hvis jeg hadde blitt kjent med den. D.v.s hvis jeg hadde besøkt gården for å se hvordan grisen lever.

 

Det er kanskje derfor jeg ikke driver med griser, men med andre ting. Jeg tror at jeg ville blitt vegetarianer hvis jeg måtte slakte mine dyr selv.

 

Men når dette er skrevet må jeg tilføye at jeg gleder meg til å smake kjøttet. Jeg gleder meg til å finne ut om «happy pigs really are tastier»? Men jeg tror de er det. Jeg tror de smaker bedre og i slutten av september vet jeg helt sikkert. Jeg har nemelig fått beskjed at noen likevel ikke skal ha grisen sin og jeg kan få 20 kilo grisekjøtt i slutten av september :)

 

Her er linken til Nervang Gård!

Write a comment

Comments: 3
Instagram
Matprat