Jakten etter en (halv) lykkelig gris!

Etter mitt siste blogg innlegg tenker jeg at det nå er tid for å gjøre noe…


Nå skal jeg skaffe oss, den lykkelige familien på Fetsund,
en «lykkelig, halv gris».


Kan en halv gris være lykkelig?
Jeg ser litt den motsetningen og at det kan være vanskelig
for en gris å være lykkelig og samtidig delt i to. Derfor trenger min «lykkelige
gris» kanskje en liten forklaring eller definisjon.


Hva er da min definisjon av en «lykkelig gris»?

  • Grisen må ha levd et godt liv. Det vil si at grisen
    må ha levd et liv som griser trives med og at grisen må ha spist ting som
    griser liker og er naturlig for griser.
  •  Grisen må ha blitt slaktet på en mest mulig «human»
    måte, i rene omgivelser, hvor det ikke lukter død lang vei før grisen kommer dit.
  • Hvis den på toppen av alt dette er fôret
    økologisk ser jeg dette som en bonus.


Vegeterianer har sine fordeler
Hvis jeg setter det opp på denne måten, så ser jeg at å være
vegetarianer har noe fordelaktige sider som vi kjøttetere ikke har.


Men, jeg er glad i kjøtt og kjøttprodukter, og må derfor
kommer meg videre til «den lykkelige grisen».


Nå er den definert fra min side og da må jeg komme i gang
for å finne den.

Borgestad Gård

Hva gjør den avanserte blogger for å finne en «halv lykkelig
gris»?

Han googler grisen:
½ lykkelig gris Akershus

 

Og finner:

Egentlig ingen ting, nada.


Så googler vi:

½ lykkelig gris Romerike

Ingen ting her heller


Og vi googler videre:

½ lykkelig gris Fetsund


Ingen lykkelig griser i Fetsund heller, slik det ser ut.
Enten finnes det ikke lykkelige griser i nærområde eller de blir ikke
markedsført.


Da er vel neste skritt:

½ lykkelig gris

 

(grise) BINGO!

Og her finner jeg faktisk lykkelig griser på Borgestad Gård
som sier følgende om sine griser:

 

I 2009 startet vi med frilandsgris. Vi selger kvarte, halve
eller hele griser. Kjøttet er ferdig nedskåret, vakuumpakket og merket. En
kvart gris veier 15-20 kg. Pakka består av indrefilet, ytrefilet,
nakkekoteletter, koteletter, tynnribbe, medisterdeig, flatbiff, knoke, beinfrie
skinkesteker og sideflesk. Smaken er meget god!


Grisene på Borgestad Gård lever et fritt og fint liv. De
elsker å rote i jorda og tar gjerne et sølebad etter en regnskur. Hvis sola
steker, legger de seg i ei lun skyggebu. Grisene trives godt sammen. De ligger
ofte i en stor flokk og sover tett inntil hverandre.


Grisene får en allsidig diett bestående av grønnsaker,
frukt, bær, sopp, urter, brød og melk. I tillegg har de tilgang på friskt vann
og kraftfôr med mineraler og vitaminer. På sommeren får de servert jordbær som dessert noen dager. De spiser også eikenøtter som setter en fin smak på
kjøttet. Mange mener at verdens beste spekeskinke kommer fra Sørvest Spania.
Her spiser de mørke grisene også eikenøtter. Gris fra Parma får bl.a. myse fra
parmesanost. Griser elsker sopp. I Italia ble grisen tidligere brukt for å
finne den eksklusive Trøffel-soppen.


Våre griser er av rasen Noroc. Noroc er bedre kjent som Edelgris,
og er blanding av Duroc, Landsvin og Yorkshire. Unik kjøttsmak påvirkes av
variert kosthold, frihet og lykke!



Da er jo jakten over før den har begynt?

Dette er noe jeg skal prøve og sender nå med en gang en mail til Borgestad Gård:

 

Hei

Jeg er interessert i å kjøpe 1/2 lykkelige gris. Må jeg
komme helt til Skien for å hente eller har dere en annen løsning?

mvh

Romeo


Det hadde vært hyggelig å ha lykkelig griser litt nærmere med tanke på kortreist mat.

 

Mens jeg venter på svar skal jeg fortsette jakten i
nærområdet.


Nå er det snart Taste of Oslo og Matstreif, - mulig at jeg
finner noe der.


I mellomtiden har jeg fått følgende tilbakemelding:


Takk for din bestilling. Du blir kontaktet et par dager før kjøttet er klart for
utlevering. En kopi av bestillingen vil bli sendt til din e-post.


Fortsettelse følger…..

Write a comment

Comments: 1
  • #1

    Hilde (Tuesday, 01 October 2013 22:46)

    Hei,
    Jeg har lykkelige utegriser på Svartskog
    :-)

Instagram
Matprat