Tenker du noen gang over all de "rare" ting matindustrien putter i maten din og min?

Hvis du som meg har tenkt noen ganger over det, så finnes det flere måter å håndtere saken på. Her kommer tre av muligheten.

 

  •  1. Du stoler de norske myndighetene og matindustrien, og bryr deg ikke noe mer!

Hvis du er der så er det egentlig bare å fortsette å leve
livet og håpe at det går bra med deg og alle andre du er glad i.

 

  • 2. Du stoler ikke på myndighetene og matindustrien og kjøper bare mat av høy kvalitet, som er ren og sunn. Du kjøper ikke noe mat med tilsetningsstoffer!

Her må vi kanskje ønske lykke til og håpe at du har god tid og mye penger.

 

  • 3. Du velger den gyllene middelvei. Lager mest mulig mat fra bunnen av og prøver å unngå de skumle tingene i så stor grad som mulig!

Det er der jeg står. Jeg prøver å gjøre mest mulig fra bunnen av. Samtidig prøver jeg å ikke være alt for oppgitt og negativ.


Jeg er ganske opptatt av mat, mildt sagt.

 

Jeg er noe som amerikanerne kaller for "foodie", her i Norge kalles det kanskje matidiot! Jeg har så mange matbilder på Facebook og Instagram at flere tenker at jeg har et problem, - eller ikke gjør noe annet en spise....


Min yndligspasta er Spagetti Amatriciana. Amatriciana sausen er basert på tomater, hvitvin og bacon, - i utgangspunktet. Hver gang lysten til å lage dette kommer over meg går jeg i butikken og kjøper tilbehøret. Oppskriften er her.


Og her starter jeg med å være oppgitt!

 

Har du noen gang lest hva som står på en baconpakning? Leser du i det hele tatt hva som står på pakningene? Du vet det med liten skrift.

 

Her har du et eksempel fra Hatting, pølsebrød, vi handlet i går. Pølsebrødet er valgt tilfeldig og fordi vi har det i skapet. Se hva "familiens favoritt" inneholder.

Matstreif

I fjor var jeg på Matstreif som er en slags matmesse jeg
virkelig kan anbefale. Der kjøpte salttørket bacon. Jepp, det var det som var i
dette baconet. Kjøtt og salt! Ikke noe annet, bare kjøtt og salt. Fantastico!

Mer informasjon om matstreif finner du her. Kanskje vi sees der?


Så les hva baconet i din butikk inneholder. Les hva all maten du kjøper inneholder!


Selvfølgelig er alt som er tilsatt maten som selges i norske butikker godkjent av myndighetene, men betyr dette at alt som blir puttet i maten er sunt?


Jeg går ikke dypt inn i dette, men jeg tenker litt over disse tilsetningsstoffebe hver gang jeg handler.

 

Jeg elsker kokt skinke.

 

Kokt skinke er sunt og det er rent kjøtt med lite fett, som hjelper meg å spise riktig. Men har du noen gang lest hva skinken inneholder?


I dag prøvde jeg å lage skinke selv!

 

Forsøket ble ganske spinkelt og jeg måtte bruke svinefilet pga begrenset utvalg på Rema. Resultatet ble ikke så bra. Etter kokingen ventet fileten for å komme seg inn i ovnen. Dessverre ble den imellomtiden spist opp av en sulten sønn som ikke var klar over at det var skinkesteking på gang.....

bare det beste er bra nok for oss

Det er morsomt å lage ting selv.

 

Det er morsomt å drive med mat, men jeg har lyst til å gjøre dette for å lære mer om mat.


Det er ikke så morsomt når jeg må gjøre det for å kunne spise sunt. Jeg har lyst til å kunne gå i butikken og kjøpe sunn og god mat av god kvalitet, som ikke inneholder masse rare ting. Jeg ønsker ikke å kjøre land og by rundt for å kjøpe dette. Jeg ønsker å kunne kjøpe sunn og god mat som jeg kan stole på i nærbutikkene her i Fetsund,- der jeg bor.


Lykkelig halv gris?


Snakket litt med min fru om dette i dag og vi ble enig om å kjøpe en halv lykkelig gris. I hvert fall skal grisen ha levd lykkelig til døden. Grisen skal ha levd godt, vært ute i det fri og ha spist god mat. Jeg kommer tilbake til denne grisen når den er fryseren vår.


Hvis du vil ha den andre halvparten av denne tidligere lykkelige grisen, så send meg en mail.


 Hvis du er lei masse rart i maten så husk at kvitteringen
fra mathandelen din er din stemmeseddel. 
Det er din makt du har som forbruker. Ting du ikke kjøper forsvinner
fra butikkhyllene etter hvert. Ja, det kan virke en treg måtte gjøre det på, men
hvis vi er mange nok som velger bort all den usunne maten kommer
det til å skje noe.


Inntil det skjer noe her kommer jeg til å fortsette å lage mest mulig
fra bunnen av. Jeg kommer å holde deg informert, og jeg kommer til å lære
deg (innimellom) hvordan dette gjøres.


Jeg har prøvd en del ting allerede. Jeg har laget sennep
selv, fullstendig mislykket. Jeg har laget ketchup, barna hatet det. Men jeg lykkes ganske godt med brød, dressinger osv., som jeg lager selv.


Så følg bloggen min for å holde deg oppdatert. Jeg tar gjerne
imot tips om blogger og annen informasjon som har med bra mat å gjøre.

 

Hvis du ønsker å vite hva de tingene som er i maten egentlig er kan du laste ned og bruke en app som heter : iEno

 

Du kan også lese deg opp hos Michael Pollan hvis du er interessert i temaet.

 

Og husk: ikke spis noe som inneholder ting som din bestemor ikke hadde gjenkjent som mat :)

 


Her et lite bilde av dagens middag, hvor vi har laget så godt som alt fra bunnen av, selv om det ikke er en lykkelig gris.

Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.

Write a comment

Comments: 9
Instagram
Matprat