Romeos Cuban Sandwich - (nesten) Norges beste Streetfood

To stilige Damer fra Nord

 

Da var det endelig finale i NM i Streetfood i regi av Matprat på Sukkerbiten i Oslo.

 

Det var seks finalister og jeg kom, sammen med Benjamin, på andre plass. Dette til tross for at det egentlig bare fantes 1 vinner og 5 andreplasser.

 

Jevn avgjørelse

 

Dommerne fortalte at førsteplassen var en meget jevn avgjørelse mellom oss og to stilige damer fra Nord.

 

Hege Ranita Karlstad (på høyre side) og hennes venninne var litt flinkere enn oss, og definitiv mye penere. På høye hæler og i meget elegant outfit  vant de to finalen med stil og glamour.  

 

Vi gratulerer masse. Jeg har dessverre ikke smakt eller sett hva de lagde, men har hørt at det var veldig godt.

Men, tilbake til Benjamin og meg. Retten vi lagde er helt klar verdt å bli nærmere presentert. Cuban Sandwich er fantastisk godt og er enklere å lage enn det høres ut.

 

For oss var det viktig å bruke supre råvarer og helst økologisk. Samtidig lagde vi alt vi fra bunnen av.

 

Cuban Sandwich

Er en sandwich som kommer fra Florida og derifra selvfølgelig fra det Cubanske miljøet. Jeg er ikke sikkert om dette blir laget i Cuba i det hele tatt. I Florida finnes det to varianter, den ene fra Tampa og den andre fra Miami.

 

Men nok om det. Her kommer den beste varianten nemlig "Romeos Cuban Sandwich" :)

Romeos Cuban Sandwich

 

Sånn gjør du:

 

Cuban bread

 

  • Du kan også ta en annen type godt brød. Jeg brukte denne oppskriften fra en flink jente som jeg fant på Youtube. Den eneste forandring var at jeg hadde smør opp i blandingen.

 

 

Du deler brødet i to så kommer følgende på underdelen (i denne rekkefølgen):

 

  • Dijon senneep (ca en teskje)
  • Sylteagurk (gode saftige smakfulle)
  • Sakte stekt Chipotle marinert Svinenakke i tynne skiver (marinert dagen før, stekt på 90 grader i mange timer til kjernetemperatur er 65 grader)
  • 100 til 150 gram kokt skinke av meget god kvalitet
  • Port Salut ost eller en annen ost med god smak
  • Litt røkt amerikansk Cheddar ost (den må du ikke ha, jeg likte den gode røyksmakken)
  • Så hadde jeg hjemmelaget  Hjørundfjord Ramsløk Pesto (takk Hilde) på undersiden av oversiden.

 

Så var det å presse hele herligheten litt sammen og sette dette inn i en press eller sandwichgrill og vente til Sandwichen var gjennomvarm og osten smeltet.

 

Til Romeos Cuban Sandwich serverte vi:

 

  • Benjamins hjemmelagede Ranchdressing som vi serverte i en tomat.

 

  • Hjemmelaget Chipotle Salsa med Mango og Avocado
Jeg har plassert min blogg i Fetsundnorske bloggkart!

Write a comment

Comments: 3
  • #1

    Vidar (Saturday, 19 November 2016 21:53)

    Har du oppskriften på brødet oversatt til norsk?

  • #2

    oczyszczanie czakr (Thursday, 01 December 2016 03:52)

    tartak

  • #3

    seks telefon (Tuesday, 17 January 2017 23:08)

    aloe

Instagram
Matprat