En sveitser i Norge, 17. mai og Wiener pølser

Her kan du lese en sveitseres kulinariske opplevelser på en 17. mai i Norge og noen betraktinger om wienerpølser.


Rema 1000 den 16. mai

Når du besøker Rema på Fetsund 16. mai kan du se med en gang at det er snart nasjonaldag.


Butikken er nesten tom for pølsebrød og det er ganske tynt med wienerpølser også.

 

Wienerpølser? Nasjonaldag? Nasjonalpølse?

Jeg er fortsatt litt overrasket at en wienerpølse tar en så stor plass og har blitt så viktig i forbindelse med nasjonaldagen i Norge. Enten er denne pølsen virkelig fantastisk god eller noen hadde et stort behov for å selge mer pølser en gang i tiden. Blir det virkelig spist 16 millioner wienerpølser denne dagen?


 

Jeg ikke helt sikkert om de hadde wienerpølser allerede dagen Norge ble grunnlagt eller når den kom inn i feiringen. Jeg har googlet litt etter pølser og nasjonaldag, men uten suksess egentlig.


Spist pølser hver dag i 59 år

Jeg fant en pølsemaker som har spist pølser hver dag i 59 år og jeg fant en reklame plakat fra 1959 som reklamerer for pølser på 17. mai men ellers niks.


Svigerfar forteller at det i nitimen ble det snakket mye om wienerpølser og måter å tilberede de. Hans-Peter Jacobsen kokte de i øl og det var ikke måte på hvordan man kunne håndtere disse pølsene.


Koke pølser i øl?

Men hallo, koke pølser i øl? Tilberede Wienerpølser? Hvorfor ikke drikke ølet selv og heller spise pølser som har mye smak fra før? Slik gjør vi det i Sveits :D.


Jepp, jeg kommer fra et pølseland og hvis det er en pølse som er ganske så anonym hos oss, så er det nok Wienerpølsen. Stakkars Wienerpølsen (Wienerli som vi kaller de) har ganske lav status i Sveits. Du finner den i alle butikker og den er jo lettvint å tilberede. Du kan finne den som Hot Dog med godt brød, men langt ifra i alle gatekjøkken og kiosker.


Wiener pølsen er jo egentlig helt ok og kan være av god kvalitet. Hvis du dynker den i tillegg skikkelig med sennep og ketchup så smaker den jo faktisk noe også.


Grusomt pølsebrød

Men pølsebrødet i Norge er jo en helt annen historie.


I hvert fall det meste av det. Disse brødene er vanligvis tørre og fulle av tilsetningsstoffer og jeg kan egentlig ikke forstå hvorfor det norske folk ikke protester og krever bedre pølse- og hamburgerbrød?

 

Taler og tog

17. mai kom med fint vær og vi gikk opp til skolen for å høre taler og bli med toget fra skolen til kirken, slappe 4,5 km. Jeg var klar over at nye sko var ikke smart, men...

 

Tilbake

Tilbake på skolen var det is, kake, pølser, brus og korps musikk. Fint som vanlig. Hyggelig samvær med venner og bekjente.



Jeg er litt på kaloritelling om dagen og var glad for at korpset ikke spiste alle rundstykkene de ble servert, slik at jeg kunne kjøpe meg to med skinke.



Mot slutten av arrangementet ble kakene satt ned til halv pris som økte omsetningen en gang til. Når de ble gratis vurderte jeg om jeg skulle slå til. Vi har jo konfirmasjon om to uker….

 

 

Neste stopp svigers

Så ble da dagen endelig kulinarisk. Neste stopp var koldtbord hos svigers. Min svigermor, Hildur, er kokk og maten hos henne er alltid topp.


Hun benytter seg av gamle oppskrifter og lager mye fra bunn av, noe jeg er veldig opptatt av.


Hun serverte laks, eggerøre, potetsalat, karbonader, kylling, reker, melon, roastbiff og jordbær.


DIGG :D

 

Bløt bløtkake

Herremåltidet følgte en bløtkake som var så bløt at du muligens kunne drukne i den.

 

 

Pavlova til slutten

Kvelden avsluttet vi hos venner hvor det ble servert Pavlova kake og en ostekake i særklasse.


Så den kulinariske 17. mai ble ganske ok, men jeg skal fortsette å forske litt på hvordan Wienerpølsen kom seg inn i feiringen på Nasjonaldagen.

 

Write a comment

Comments: 7
Instagram
Matprat